Recent

% | $
Quotes you view appear here for quick access.

OCATA THERAPEUTICS, INC. Message Board

  • lonesome_polecatt lonesome_polecatt Mar 23, 2013 3:33 PM Flag

    Thank God and PT Barnum for global warming otherwise, this could be much worse.

     

    Could we face gas rationing? British gas reserves could run dry in 36 HOURS after freezing householders turn the heating up.

    Plunging temperatures forced millions to turn up their heating

    By Peter Campbell and Ian Drury

    PUBLISHED: 20:09 EST, 21 March 2013 | UPDATED: 19:32 EST, 22 March 2013

    Freezing Britain was last night facing the unprecedented prospect of gas rationing.
    A combination of bitterly cold weather and pipeline failures has left the energy grid at breaking point.

    The country has less than 36 hours of gas reserves remaining and one energy expert warned yesterday that if the cold snap continues, rationing is ‘inevitable’.

    Sentiment: Hold

    This topic is deleted.
    SortNewest  |  Oldest  |  Most Replied Expand all replies
    • Re: "….This review of changes in nature and culture during the past 1,000 years was published in the April 11 issue of the Journal of Energy and Environment. …"

      Right, poleo, so were you trying to imply April 11 of this year or did you just forget to add 2003 which is close to the last time Baliunus published much of anything about this particular issue.

      ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

      ‪Soon and Baliunas controversy‬
      From Wikipedia, the free encyclopedia

      THE SOON AND BALIUNAS CONTROVERSY INVOLVED THE PUBLICATION OF A PAPER WRITTEN BY WILLIE SOON AND SALLIE BALIUNAS IN THE JOURNAL CLIMATE RESEARCH,[1] WHICH PROMPTED CONCERNS ABOUT THE PEER REVIEW PROCESS OF THE PAPER AND RESULTED IN THE RESIGNATION OF SEVERAL OTHER EDITORS AND THE EVENTUAL REPUDIATION OF THE PAPER BY THE PUBLISHER. ………….

      After the publicity it had been given by the IPCC Third Assessment Report (TAR), the hockey stick graph was targeted by those opposing ratification of the Kyoto Protocol on global warming,[10] including Willie Soon and Sallie Baliunas.[11] Both were astrophysicists at the Harvard–Smithsonian Center for Astrophysics: Soon had for a long time said that climate change was primarily due to solar variation, while Baliunas had previously been noted for disputing that man-made chemicals (halocarbon refrigerants such as CFCs) were causing ozone depletion.[12] They prepared a literature review which used data from previous papers to argue that the Medieval Warm Period had been warmer than the 20th century, and that recent warming was not unusual. They sent their paper to the editor Chris de Freitas, an opponent of action to curb carbon dioxide emissions who has been characterized by Fred Pearce as a "climate contrarian".[13][14]

      Publication

      Chris de Freitas as an editor at the journal Climate Research accepted the paper written by Willie Soon and Sallie Baliunas, and it was published in the journal on 31 January 2003 under the title Proxy climatic and environmental changes of the past 1000 years.[15][13] The article reviewed 240 previously published papers and tried to find evidence for temperature anomalies in the last thousand years such as the Medieval warm period (MWP) and the Little Ice Age (LIA). The authors pointed out their disagreement with the Mann, Bradley and Hughes hockey stick studies; "Our results suggest a different interpretation of the multiproxy climates compared to recent conclusions of Mann et al. (1998, 1999, 2000)." Their abstract concluded that "Across the world, many records reveal that the 20th century is probably not the warmest or a uniquely extreme climatic period of the last millennium". The paper acknowledged funding support from the American Petroleum Institute, the Air Force Office of Scientific Research and NASA, while stating that the views were those of the authors and were independent of the sponsoring agencies.[16]

      In the Spring of 2003, Soon and Baliunas, with three additional co-authors, published a longer version of the paper in Energy and Environment.[13][17] The three additional co-authors were Craig Idso, Sherwood Idso, and David Legates. A press release dated 31 March 2003 headed "20th Century Climate Not So Hot" announced the paper with a statement lacking the caveats of the original paper; "Soon and his colleagues concluded that the 20th century is neither the warmest century over the last 1000 years, nor is it the most extreme."[16][18]

      In the paper, Soon, Baliunas, and their co-authors investigated the correlation between solar variation and temperatures of the Earth's atmosphere. When there are more sunspots, the total solar output increases, and when there are fewer sunspots, it decreases. Soon and Baliunas attributed the Medieval warm period to such an increase in solar output, and believe that decreases in solar output led to the Little Ice Age, a period of cooling lasting until the mid-19th Century.[19] In a statement to The Chronicle of Higher Education, Soon said that, "When you compare the 20th century to the previous nine centuries, you do not see the change in the 20th century as anything unusual or unprecedented."[13]

      Rather than showing quantitative data, they primarily categorised research by others into those supporting, and those not supporting, the MWP and the LIA as defined by themselves. Soon said "I was stating outright that I'm not able to give too many quantitative details, especially in terms of aggregating all the results". They used a very loose definition of climate anomaly, including any period of 50 years or more that was wet, dry, warm or cold. Though "mindful" that the MWP and LIA are both defined by temperature, "we emphasize that great bias would result if those thermal anomalies were to be dissociated" from climatic conditions such as wetness and dryness, but wetness and dryness were undefined and only "referred to the standard usage in English." Their selection of a 50 year plus period excluded recent warming, which had occurred in two periods of 30 years in the 20th century, with the greatest warming in the late 20th century.[20]

      Responses from other scientists, political intervention

      Initially, the scientists whose work was being disputed by Soon and Baliunas felt it was one of a series of sceptical papers that, in Mann's words, "couldn't get published in a reputable journal". In March he wrote to Phil Jones that "I believed our only choice was to ignore this paper. They've already achieved what they wanted, the claim of a peer-reviewed paper. There is nothing we can do about that now, but the last thing we want is to bring attention to the paper." Jones replied "I think the sceptics will use this paper to their own ends and it will set paleo back a number of years if it goes unchallenged. I will be emailing the journal to tell them I'm having nothing more to do with it until they rid themselves of this troublesome editor", referring to de Freitas. At the time the second Soon et al. paper was publicised, Mann emailed Fred Pearce to say that it "was absurd, almost laughable (if it wasn't, as is transparently evident, being used as a policy–and politics–driven publicity stunt to support the dubious positions on climate change of some prominent American politicians)", and added that the paper made no attempt to find if the past warm temperatures it reported were contemporaneous or merely one-off scattered events.[21]

      The Bush administration was involved in editing the first Environmental Protection Agency Report on the Environment prior to the draft being made public. The administration's Council on Environmental Quality chief of staff Philip Cooney deleted all references to surface temperature reconstructions showing world temperatures rising over the last 1,000 years, and on 21 April 2003 sent a memo to Kevin O’Donovan in the Office of the Vice President stating "The recent paper of Soon-Baliunas contradicts a dogmatic view held by many in the climate science community that the past century was the warmest in the past millennium and signals human induced “global warming.” ...

      We plan to begin to refer to this study in Administration communications on the science of global climate change; in fact, CEQ just inserted a reference to it in the final draft chapter on global climate change contained in EPA’s first “State of the Environment” report. ... With both the National Academy and IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) holding that the 20th Century is the warmest of the past thousand years (see below), this recent study begins to provide a counterbalance on the point to those two authorities. It represents an opening to potentially invigorate debate on the actual climate history of the past 1000 years and whether that history reinforces or detracts from our level of confidence regarding the potential human influence on global climate change."[22][23]

      By May the journal's editors Hans von Storch and Clare Goodess were receiving numerous complaints and critiques of the paper from other scientists, to such an extent that they raised the issues with de Freitas and the journal's publisher Otto Kinne. In reply, de Freitas said they were "a mix of a witch-hunt and the Spanish Inquisition".[24]

      Other scientists also criticized the study's methods and argued that the authors had misrepresented or misinterpreted their data.[25] Some of those whose work was referenced by Soon and Baliunas were particularly critical. Tim Barnett of the Scripps Institution of Oceanography commented that "the fact that [the paper] has received any attention at all is a result, again in my view, of its utility to those groups who want the global warming issue to just go away". Malcolm K. Hughes of the University of Arizona, whose work on dendrochronology was discussed in the paper, said the paper was "so fundamentally misconceived and contains so many egregious errors that it would take weeks to list and explain them all." Peter Stott, a climatologist at the Hadley Centre for Climate Prediction and Research, said "Their analysis doesn't consider whether the warm/cold periods occurred at the same time". The paper would count warm or wet conditions in one region from 800 to 850 and dry conditions in a separate region from 1200 to 1250 as both demonstrating the Medieval Warm period. He noted that regional periods of warmth or cooling do not always occur at the same time as the global average warms or cools.[26][20]

      The media requested opinions from climate scientists and paleoclimatologists familiar with the issues underlying the Soon and Baliunas papers, and to help with information Mann and Michael Oppenheimer drafted and circulated privately a memorandum providing detailed guidance on the topic. They stated "Nothing in the paper undermines in any way the conclusion of earlier studies that the average temperature of the late twentieth century in the Northern Hemisphere was anomalous against the background of the past millennium". Colleagues receiving these requests from the media included Tom Wigley, Philip Jones and Raymond S. Bradley.[27][20]

      The memorandum developed into a more general position paper jointly authored by 13 climate scientists, which was published on 8 July 2003 in the journal Eos as an article "On Past Temperatures and Anomalous Late-20th Century Warmth".[27] Most of the paper's authors had been cited in the Soon and Baliunas 2003 paper (SB03).[28] The Eos paper made three key points: the SB03 and Soon et al. papers had misused precipitation and drought proxies without assessing their sensitivity to temperature, they had taken regional temperature changes as global changes without any attempt to show that they had occurred at the same time across the world, and they had taken as their base period for comparison mean temperatures over the whole of the 20th century, reconstructing past temperatures from proxy evidence not capable of resolving decadal trends, thus failing to show whether or not late 20th century warming was anomalous. The IPCC TAR had concluded that late 20th century northern hemisphere warmth was likely to have exceeded warmth of any time in the past 1,000 years on the basis of studies that compared temperatures for recent decades with reconstructions of earlier periods while allowing for uncertainties in the reconstructions.[27] Soon, Baliunas and Legates published a response to this paper in the same journal.[29]

      Response of journal editors

      On 20 June 2003 the publisher of Climate Research, Otto Kinne, agreed to ask de Freitas for copies of the reviewer's evaluations: after studying the response, he advised the editors of his "Conclusions: 1) The reviewers consulted (4 for each ms) by the editor presented detailed, critical and helpful evaluations. 2) The editor properly analyzed the evaluations and requested appropriate revisions. 3) The authors revised their manuscripts accordingly. Summary: Chris de Freitas has done a good and correct job as editor."[30]

      The journal had 10 editors, each acting independently in accepting manuscripts from authors. One of the editors, Clare Goodess, recalled that many of them were "somewhat confused and still very concerned about what had happened". The paper "had apparently gone to four reviewers none of whom had recommended rejection", and "The review process had apparently been correct, but a fundamentally flawed paper had been published." She and Hans von Storch knew of three earlier papers edited by de Freitas where concerns had been raised about the review process.[24]

      To meet the concerns, Kinne introduced a new system where instead of editors acting independently, Hans von Storch would be upgraded from editor to editor in chief as of 1 August 2003.[24] At first von Storch thought the objections to the Soon and Balunas paper should be presented in a comment which they could consider for publication, but when he saw a preprint of the Eos rebuttal of the paper he decided that "We should say that we have a problem here, that the manuscript was flawed, that the manuscript should not have been published in this way. The problem is that the conclusions are not supported by the evidence presented in the paper."[13]

      On 28 July von Storch drafted an editorial stating that "the review process of CR failed to confront the authors with necessary and legitimate methodological questions which should have been addressed in the finally printed paper", and proposing a new system in which all new papers were to be sent to the editor in chief rather than directly to individual editors as previously.[31] While Kinne agreed that the Soon and Baliunas paper should not have been published as it was, he did not accept von Storch's proposal and wanted prior agreement from all the other editors before von Storch's editorial was published. When von Storch found that some of the other editors thought the Soon and Baliunas paper was acceptable, he "concluded that we have different standards", and suspected that "some of the skeptics had identified Climate Research as a journal where some editors were not as rigorous in the review process as is otherwise common.".[13][15] He felt that "editors used different scales for judging the validity of an article. Some editors considered the problem of the Soon & Baliunas paper as merely a problem of 'opinion', while it was really a problem of severe methodological flaws. Thus, I decided that I had to disconnect from that journal, which I had served proudly for about 10 years."[32]

      Hans von Storch resigned on the same day, 28 July,[31] and condemned the journal's review process in his resignation letter: "The review process had utterly failed; important questions have not been asked ... the methodological basis for such a conclusion (that the 20th century is probably not the warmest nor a uniquely extreme climate period of the last millennium) was simply not given."[33] Clare Goodess also resigned later that day.[24]
      [edit]
      Senate hearing
      When the McCain-Lieberman bill proposing restrictions on greenhouse gases was being debated in the Senate on 28 July 2003, Senator James M. Inhofe made a two-hour speech in opposition. He cited a study by the Center for Energy and Economic Development and the Soon and Baliunas paper in supporting his conclusion: "With all of the hysteria, all of the fear, all of the phony science, could it be that man-made global warming is the greatest hoax ever perpetrated on the American people? It sure sounds like it."[34][35]
      Inhofe convened a hearing of the United States Senate Committee on Environment and Public Works held on 29 July 2003, examining work by the small group of researchers saying there was no evidence of significant human-caused global warming. Three scientists were invited, Mann giving testimony supporting the consensus position, opposed by long term skeptics Willie Soon and David Legates.[34][36] The Soon and Baliunas paper was discussed. Senator Jeffords read out an email dated 28 July. In it, von Storch announced his resignation, and stated "that the review of the Soon et al. paper failed to detect significant methodological flaws in the paper. The critique published in the Eos journal by Mann et al. is valid." In reply, Mann testified about the Soon et al. paper, "I believe it is the mainstream view of just about every scientist in my field that I have talked to that there is little that is valid in that paper. They got just about everything wrong."[13][36] He later recalled that he "left that meeting having demonstrated what the mainstream views on climate science are."[37]

      Subsequent resignations

      In a Climate Research editorial pre-published on 5 August 2003, its publisher Otto Kinne expressed regrets about the resignations of von Storch, Goodess, and a third editor, Mitsuru Ando. Kinne described the main conclusions of the Soon and Baliunas paper; that the late 20th century was probably not the warmest period nor uniquely extreme in the last 2,000 years, and most of the proxy records had warmer anomalies at earlier times. He wrote "While these statements may be true, the critics point out that they cannot be concluded convincingly from the evidence provided in the paper. CR should have requested appropriate revisions of the manuscript prior to publication."[38] Kinne told the New York Times that "I have not stood behind the paper by Soon and Baliunas. Indeed: the reviewers failed to detect methodological flaws."[39]

      On 19 August 2003, Tom Wigley wrote to a colleague that "I have had papers that I refereed (and soundly rejected), under De Freitas’s editorship, appear later in the journal -- without me seeing any response from the authors. As I have said before to others, his strategy is first to use mainly referees that are in the anti-greenhouse community, and second, if a paper is rejected, to ignore that review and seek another more ‘sympathic’ reviewer. In the second case he can then (with enough reviews) claim that the honest review was an outlier."

      
Wigley supported the suggestion of an ethics committee, which he would be willing to serve on. Until then, he urged others to "dissociate themselves from Climate Research". The editors who had not resigned appeared to him to be mostly "a rogues’ gallery of skeptics", and he thought any reputable scientists still listed as editors should resign.[30]

      By this time four editors had left the journal: von Storch, Clare Goodess, Mitsuru Ando and Shardul Argawala. In mid September Andrew Comrie also withdrew,[32] so five editors had resigned; half of the journal's editorial board. The five remaining editors included de Freitas.[24]

      [edit]
      Later investigations
      In September 2003 Soon told The Chronicle of Higher Education that the critics had mischaracterized the research in the paper. He said that he had used precipitation data because too many scientists had concentrated on temperature records which, in Soon's opinion, are not the only measures of climate. He added that "Some of the proxy information doesn't contain directly the temperature information, but it fits the general description of the medieval warm climatic anomaly. This is a first-order study to try to collect as much data as possible and try not to make the pretension that we know how to separate the information in the proxy."[13]
      In 2006, Osborn and Briffa published a paper on "The Spatial Extent of 20th-Century Warmth in the Context of the Past 1200 Years", and concluded that "comparison with instrumental temperatures shows the spatial extent of recent warmth to be of greater significance than that during the medieval period."[40] They reexamined the questions raised in the Baliunas and Soon study, but used different statistical methodology, restricted themselves to records that were validated as temperature proxies, and considered the timing of temperature anomalies in different regions to examine whether they had happened at the same time, or were from different periods reflecting local rather than global changes. They found that by far the most widespread warming had occurred after the mid 20th century.[41]

      Funding controversy

      Questions have also been raised about funding for the paper. Soon and Baliunas "was in part underwritten by $53,000 from the American Petroleum Institute, the voice of the oil industry". [42]

      Also, the additional sources of funding mentioned in the papers were apparently unrelated to the research presented in Soon and Baliunas 2003 and in Soon et al. 2003: both the Air Force Office of Scientific Research and NASA stated that they had provided funds for work on solar variability, not for work related to proxy climate records as discussed in the papers, while the National Oceanic and Atmospheric Administration said it had not provided funds for the research.[24] Air Force Office of Scientific Research, Grant AF49620-02-1-0194, deals with Theory and Observation of Stellar Magnetic Activity,[43] and NASA grant NAG5-7635 studies variability of stars.[44] When questioned during the 29 July 2003 Senate hearing, Soon said that the NOAA grant for Soon et al. was awarded to David Legates, and the papers, showing research into detailed patterns of local and regional climate variability, were directly relevant to his main goal of research on physical mechanisms of the sun-climate relationship. When asked if he had been "hired by or employed by or received grants from organizations that have taken advocacy positions with respect to the Kyoto Protocol, the U.N. Framework Convention on Climate Change, or legislation before the U.S. Congress that would affect greenhouse gas emissions", he responded "I have not knowingly been hired by, nor employed by, nor received grants from any such organizations described in this question."[45][36]

      Connections between the paper's authors and oil industry groups have been well documented. Soon and Baliunas were at the time paid consultants of the George C. Marshall Institute.[46] Soon has also received multiple grants from the American Petroleum Institute between 2001 and 2007 totalled $274,000, and grants from Exxon Mobil totalled $335,000 between 2005 and 2010.[47] Other contributors to Soon's research career include the Charles G. Koch Foundation, which gave Soon two grants totaling $175,000 in 2005/6 and again in 2010, and coal and oil industry sources such as Mobil Foundation, the Texaco Foundation and the Electric Power Research Institute.[48] Soon has stated that he has "never been motivated by financial reward in any of my scientific research."[45]

      Soon's co-authors Craig D Idso and Sherwood B Idso have also received industry funding. They have been linked to Western coal interests, and the ExxonMobil Foundation provided a grant of $15,000 to their Center for the Study of Carbon Dioxide and Global Change in 2000.[49]

      Sentiment: Strong Buy

      • 1 Reply to elk_1l
      • So Elky, what's ya point?

        Are you admitting that Al Jazira Gore and the progressive purveyors of propaganda have been blowing hot air up America's wazu?....bwahahahahahaha

        Read my posting on the same topic that was funded by NOAA and other non Koch foundations. You may as well cut and paste David Ferguson's take on "global worming"....bwahahahahahahaha. The "hockey stick" was "heperunka" and Al knows it.

    • Their "global warming/climate change" LIES is being exposed time after time. TRUTH is the natural disinfectant of progressive LIES.....by their fruits, we now know they are LIARS!....bwahahahahahaha

      In fact progressives are suing "Punxsutawney Phil" for being wrong about it's spring prediction for 2013. Blame the VERY COLD/SNOWEY SPRING on "Punxsy Phil" and W...bwahahahaha.

    • bump for craig

      Sentiment: Strong Buy

    • UNDERSTANDING CLIMATE CHANGE

      Data collected over the past 150 years by the 188 members of the World Meteorological Organization (WMO) through observing networks of tens of thousands of stations on land, at sea, in the air and from constellations of weather and climate satellites lead to an unequivocal conclusion: The observed increase in global surface temperatures is a manifestation of global warming. Warming has accelerated particularly in the past 20 years.

      It is a misinterpretation of the data and of scientific knowledge to point to one year as the warmest on record -- as was done in a recent Post column ["Dark Green Doomsayers," George F. Will, op-ed, Feb. 15] -- and then to extrapolate that cooler subsequent years invalidate the reality of global warming and its effects.

      The difference between climate variability and climate change is critical, not just for scientists or those engaging in policy debates about warming. Just as one cold snap does not change the global warming trend, one heat wave does not reinforce it. Since the beginning of the 20th century, the global average surface temperature has risen 1.33 degrees Fahrenheit.

      Evidence of global warming has been documented in widespread decreases in snow cover, sea ice and glaciers. The 11 warmest years on record occurred in the past 13 years.

      While variations occur throughout the temperature record, shorter-term variations do not contradict the overwhelming long-term increase in global surface temperatures since 1850, when reliable meteorological recordkeeping began. Year to year, we may observe in some parts of the world colder or warmer episodes than in other parts, leading to record low or high temperatures. This regional climate variability does not disprove long-term climate change. While 2008 was slightly cooler than 2007, partially due to a La Niña event, it was nonetheless the 10th-warmest year on record.

      The Intergovernmental Panel on Climate Change, co-sponsored by the WMO, has confirmed through observations and increasingly sophisticated and realistic models that regional variability has increased and will continue to increase as global surface temperatures rise. This is likely to result in more weather and climate extremes, such as droughts, floods, storms and heat waves. Responding to these challenges will require the collaborative efforts of all countries and of scientists in multiple disciplines to develop adaptation strategies to reduce the risk of disaster. This topic is scheduled for discussion at the World Climate Conference-3 beginning Aug. 31 in Geneva.

      MICHEL JARRAUD, Secretary General
      World Meteorological Organization, Geneva

      Sentiment: Strong Buy

      • 1 Reply to elk_1l
      • I agree that there is a degree of global warming with all the polution that we expell,, but, you cannot go back just 150 years to see the totality of climate change,, you must research several hundred thousand years to see the real picture,, It has also been said that we are just repeating past patterns,, the earth is changing and we are the cause,, she sometimes fights back with extreme weather,, it's more complicated than one little article would pose, although with good points,,
        C

        Sentiment: Hold

    • It would s*u*c**k alot to live there,, remember what it was like back in the 70's here,,
      C

      Sentiment: Hold